خانه / دلایل به تعویق انداختن کارها / 10 نکته برای مقابله با عقب انداختن کار

10 نکته برای مقابله با عقب انداختن کار

آیا تابحال برای شما اتفاق افتاده که بخواهید کاری را انجام دهید و برای آن برنامه ریزی کرده باشید اما حوصله ی انجام آن کار را نداشته باشید؟ یا اینکه بی تفاوت انجام آن را به روزی دیگر بیندازید؟ حتی ممکن است با وجود مهم و ضروری بودنش آن را فراموش کنید و هیچ وقت انجام ندهید.
روانشناسان این موضوع را به طور وسیعی مورد مطالعه قرار داده اند که شاید دلیل آن تعداد افراد زیادی باشد که از این مشکل رنج می برند،از جمله این افراد دانشجوها هستند، یک دانشجو با وجود نداشتن زمان کافی باز هم زمان خود را از دست می دهد و کار یا درس خود را به تاخیر می اندازد.
در این مقاله 01 نکته برای مقابله با به تعویق انداختن کارها ذکر شده است،این نکات را روی برگه ای یادداشت یا پرینت کنید و در جایی نصب کنید که همیشه جلوی چشم باشد، اینگونه با برنامه ریزی آرامش بیشتر را به خودمان هدیه دهیم و کارهایی را به عقب انداخته ایم که برای ما بسیار مهم بوده اند را در زمان مناسب انجام دهیم.

1) شروع آسان :

شروع آسان: اولین نکته این است که برای انجام یک کار از آسانترین بخش آن که نیاز به زمان و تلاش زیادی ندارد شروع کنید.
نگاهی به پروژه خود بیندازید،بخشی را انتخاب کنید که بتوانید در کمترین زمان،آسان و بدون دردسر انجام دهید.
نکته ی مهم این است که با انجام این کار، جنبش و نیرویی برای حرکت رو به جلو و انجام کارها و بخش های سخت تر از پروژه را در خودتان بوجود می آورید.
آیا به نظرتان خیلی از کار ها در ذهنتان هست که تمام نشده اند؟ بله مسلماً یک کار تا شروع نشود تمام نمی شود.

2) از هرجا که میتونید شروع کنید :

مشکلی که با شروع آسان وجود دارد این است که نمی دانید از کجا باید شروع کنید پس از هرجا که می توانید شروع کنید، ممکن است چندین کار برای شروع به ذهنتان بیاید ولی نمی دانید باید کدام یک را انجام دهید.
برای مقابله با این مشکل برنامه ریزی کمک می کند. اما خود برنامه ریزی می تواند یک تله برای افتادن در دام تعویق باشد.
برنامه ریزی سنگین و عدم توانایی انجام تمام کارها طبق برنامه،خودش نوعی عقب انداختن کار است.
از هر جایی که می توانید شروع کنید مهم نیست آن کار برای رسیدن به هدف چقدر مهم و ضروری باشد،فقط شروع کنید،تا کم کم به انجام کار های بزرگتر و بخش های مهمتر از پروژه تان برسید.

3) از بهانه ها آگاه باشید :

از بهانه ها آگاه باشید: زمانی که می خواهید شروع به انجام کاری کنید هر نوع بهانه ای به سراغتان می آید،این بهانه ها نه فقط برای شما بلکه برای همه پیش می آید و بعضی از آنها بهانه های بزرگ و به ظاهر منطقی هستند.
در ذیل چند بهانه که روان شناسان در بیشتر افراد پیدا کرده اند ذکر می کنیم :
• الان حوصله ی انجام آن کار را ندارم..
• اعتقاد به اینکه برای انجام آن کار حتما باید فشار یا به اصطلاح زور بالای سرتان باشد.
• فکر اینکه می توانید آن کار را در دقیقه ی آخر انجام دهید.
• بهانه ی مریض بودن یا وضیت سلامت نامناسب.
• برای انجام آن کار منتظر لحظه ی مناسب نشستن
حتما بعضی از این بهانه ها برای شما آشنا هستند،پس بدانید فقط شما نیستید که این بهانه ها را در ذهن می پرورانید.
آگاه باشید تا از بهانه هایی که ممکن است برای انجام کار،خصوصا شروع کار بوجود بیاید اجتناب کنید.فکر کردن به این بهانه ها طبعاً برای همه اتفاق می افتد اما باعث می شود شما از انجام آن کار غافل شوید.

4) ارزشمند دانستن اهداف:

به زبان ساده ارزش ندادن به هدف و مهم نبودن آن یکی از بزرگترین دلایل به تاخیر انداختن کارها است.
اگر هدف برای ما مهم نباشد، انگیزه ی لازم برای انجام آن کار را نخواهیم داشت.
برای مثال تمیز کردن اتاق، که برای خیلی ها اتفاق می افتد که آن را به عقب بیاندازند. برای بالا بردن ارزش این کار میتوانید آن را به شکل یه بازی در نظر بگیرید یا اینکه محدودیت زمان یا نام معمول دیگری برای تمیز کردن اتاقتان در نظر بگیرید.
برای شروع هر کار به این فکر کنید که آن کار چقدر برای شما مهم است و با انجام دادنش به چه جیزهایی میرسید و یا اینکه اگر انجامش ندهید چقدر ضرر می کنید. بدین طریق ارزش آن کار برای شما بیشتر می شود و انگیزه ی لازم برای انجام آن کار را پیدا خواهید کرد.

5) تعلیق کار از خصوصیات رفتاری :

بعضی از افراد به تعویق انداختن کار از خصوصیات رفتاری آنهاست و با این خصلت به دنیا آمده اند. این گونه افراد خیلی زود فکرشان مشغول چیز دیگری می شود، یا کنترل کافی روی خودشان ندارند.
خبر بد اینجاست که شما نمی توانید در مدت زمان کمی این خصوصیت رفتاری را از بین ببرید پس باید خیلی تلاش کنید و خبر خوب این است که می توانید محیط اطرافتان را به راحتی تغییر دهید. برای مثال،هرچیزی که ذهنتان را منحرف و تمرکزتان را از بین می برد از محیط بردارید سپس شروع به کار کنید.
بیشتر مواقع تعویق کار زمانی اتفاق می افتد که آن را متوقف میکنید تا فکر کنید و چیزهایی که لازم دارید را مهیا کنید، برای جلوگیری از این معضل هرچیزی که لازم دارید را کنار خود داشته باشید، به اتاقی بروید و تا پایان کار خارج نشوید.

6) حضور داشته باشید :

اینکه فکر کنید پروژه یا کاری که تصمیم به انجامش دارید بسیار دشوار است باعث میشود آن کار را به عقب بیندازید و حتی شاید هیچ وقت شروع به انجام آن نکنید.
فقط یک راه برای مقابله با این موضوع وجود دارد و آن تجسم موفقیت است. و البته این را بدانید بدون شروع کردن کاری آن کار هیچ وقت انجام نمی شود که بخواهد شما را به موفقیت برساند.
“80 درصد رسیدن به موفقیت این است که خودتان را نشان بدید و شروع کنید” woody allen.
از کجا می دانید که نمی توانید آن کار به ظاهر سخت را انجام دهید؟ حداقل خودتان را باور کنید، شروع کنید، بعد تصمیم بگیرید که آیا آن را می توانید انجام دهید یا نه.

7) مرحله ای فکر کنید :

این مرحله را با یک مثال برایتان توضیح میدهم: فرض کنید می خواهید یه کتاب درباره ی شرایط جوی زمین بنویسید:
روش اول فکر کردن به روش انتزاعی: در این روش شما فقط به انتهای کار فکر می کنید، اینکه چقدر خوب می شود بتوانم یک کتاب درباره ی تغییر شرایط جوی زمین بنویسم.
روش دوم فکر کردن مرحله ایست: در این روش شما به این فکر می کنید که در خط اول کتابم چه بنویسم.
وقتی می خواهید یک کار را شروع کنید به صورت مرحله ای به آن فکر کنید این باعث می شود شروع آن برای شما آسانتر شود.

8) به ذهنتان اکتفا نکنید :

بعضی وقت ها واقعا نمی خواهید کاری را به عقب بیندازید ولی فراموش می کنید که آن را انجام دهید. راه حل این مشکل این است که هر کاری را که میخواهید انجام دهید بنویسید و تا زمانی که به یک روتین برای انجام کارها نرسیده اید یادداشت برداری را ادامه دهید.

9) در فکر کردن زیاده روی نکیند :

وقتی در فکر کردن به یک موضوع یا کار زیاده روی کنید شک و تردید هایی برای شما بوجود می آید،این شک و تردید ها حتی برای افرادی که بالاترین اعتماد به نفس را دارند نیز بوجود می آید. و متاسفانه همین تردید باعث عقب انداختن کار می شود.
بهترین راه حل این است که به این شک و تردیدها توجه نکنید.
انواع دیگری از زیاده روی در فکر کردن نیز وجود دارند که خطرناک هستند:
• تفکرِ یا همه چیز یا هیچ چیز )فکر کردن به اینکه یا باید به تمام بخش ها و جوانب کار برسم یا اینکه اصلا انجامش نمیدهم. که همین تفکر غلط باعث عقب انداختن کار می شود (
• استانداردهای غیر ممکن )اینکه برای انجام کار استانداردهایی را درنظر بگیرید که ممکن است رسیدن به آنها غیر ممکن باشد.(
• تفکر اینکه همه چیز ممکن است بد باشد یا فاجعه به بار بیاورد.

10) خودتان را ببخشید :

بعضی وقت ها ممکن است واقعا یک کار سخت باشد، یا اینکه انجام آن خیلی طول بکشد و واقعا زمان کافی برای انجامش را نداشته باشید. وقتی اینها اتفاق میافتد و شکست می خورید، ناراحت نباشید و به جای سرزنش کردن سعی کنید خودتان را ببخشید و از شکست تان درس بگیرید.
اینکه بتوانید خودتان را برای کارهایی که قبلا می خواستید انجام دهید ولی به نوعی یا بهانه ای آن را به تعویق انداخته اید و انجام نداده اید ببخشید باعث می شود احساس خوبی نسبت به انجام کارها داشته باشید.

www.spring.org.uk

درباره ی fixlifeir

همچنین ببینید

4 سوال برای مقابله با به تعویق انداختن

به تعویق انداختن همچون صدایی در سر شما است که شما را با بهانه‌هایی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *