خانه / دلایل به تعویق انداختن کارها / چرا کارهایمان را به تعویق می‌اندازیم؟

چرا کارهایمان را به تعویق می‌اندازیم؟

شما هم خیلی وقت است که تصمیم گرفته‌اید ورزش کنید، اتاقتان را مرتب کنید و پایان نامه‌تان را به سرانجام برسانید. اما به جای اینکار باز گوشه‌ای لم می‌دهید و برای چندمین بار تلگرام و اینستاگرام خود را چک می‌کنید تا شاید دل مشغولی تازه‌ای پیدا کنید. به عبارتی دیگر کار را به تعویق می‌اندازید!

اگر این به تعویق انداختن نبود و می‌توانستید زمان خود را بهتر مدیریت کنید، تا الان هزارتا کار بدردبخور کرده‌ بودید. اصلا برای خودتان کسی شده بودید اما باز همچنان دیدن چند اپیزود دیگر از سریال محبوبتان را به انجام ضروری‌ترین کارها ترجیح می‌دهید!

تعلل در انجام کارها مساله تازه‌ای نیست اما در عصر حاضر، بشر بیش از هر زمان درگیر آن است. شاید اگر هر کاری را در زمان لازمش انجام می‌دادیم امروز فرد دیگری بودیم، به احتمال زیاد، فردی بسیار موفق‌تر با زندگی بهتر! پیدا کردن روشی که بتواند به ما در کاهش محسوس تعلل در فعالیت‌هایمان کمک کند، قطعا یکی از کلیدهای داشتن یک زندگی آرام‌تر و لذت‌بخش‌تر است.
آنچه در این نوشتار می‌خوانید ریشه‌یابی دلایل به تعویق انداختن کارها و ارایه راه‌حل‌هایی برای این مشکل است.

 

تنبلی و سستی

استرس، محرکی کارآمد اما فرساینده

عموم ما زمانی که موعدی برای انجام کاری برایمان تعیین شود فعالیت‌هایمان را با نظم بیشتری انجام می‌دهیم. خصوصا اگر عدم انجام آن‌کار برای ما عواقب ناخوشایندی داشته باشد. این نظم، ناشی از استرسی است که ترس از عدم انجام تعهدات و عواقب بعدی آن را بوجود می‌آورد.
استرس در بسیاری از موارد یکی از قوی‌ترین محرک‌های انسان ها و  حیوانات است. البته ما در طول زمان یادگرفته‌ایم برای انجام یک کار تنها وابسته به محرک‌هایی خاص مثل استرس و پول باشیم. برای همین است که در طول یک ترم تحصیلی، بی‌آنکه بدانیم منتظر رسیدن شب امتحان و استرس آن می‌شویم یا آنقدر خرج می‌کنیم تا نگرانی بی‌پولی فرا برسد و ما را از ادامه حیف و میل سرمایه‌هایمان باز می‌دارد.
پس قدم اول در جلوگیری از پشت گوش انداخت کارها این است که بدانیم ناخودآکاه با تعلل کردن فرصتی را می‌سازیم که استرس به سراغمان بیاید و ما را مجبور کند که کارهایمان را انجام دهیم! زمانی که به این روند آگاه شدیم می‌توانیم محرک‌های دیگری را جایگزین استرس کنیم.

 

مدیتیشن و تمرکز تجزیه تحلیل افکار

هوس‌های مخدر

به تعویق انداختن  راه های مختلفی دارد اما ریشه آغاز آن‌ها همیشه مثل هم است. چیزی که ما را به طفره رفتن عملی از کارهای مهم وا می‌دارد ایجاد یک میل شدید و ناخواسته برای انجام یک نوع تفریح یا فعالیتی است که ذهن ما را از دغدغه‌های آزار دهنده‌مان نجات می‌دهد.
چک کردن مکرر استوری دوستانمان در اینستاگرام، نگاه کردن به GIFهای خنده دار و بامزه و چک کردن کانال‌های مختلف در تلگرام و… همه فعالیت‌هایی هستند که مثل یک ماده مخدر، به طور موقتی حواس‌مان را از کار پیش‌رو پرت می‌کنند. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم مخالفت کردن با این میل‌ها کاری سخت و برای بعضی‌ها حتی ناممکن است! پس اگر از دست این افکار خلاص شویم شاید بتوانیم به کلی مشکل به تعویق انداختن را حل کنیم.
بهترین راه‌کاری که برای جلوگیری از اثرگذاری این هوس‌ها و میل‌های شدید وجود دارد Mindfulness است که امروزه برای بهبود برخی از مشکلات روانی مانند اضطراب، وسوسه، افسردگی و… نیز به کار گرفته می‌شود. تعریف‌های بسیاری برای مایندفولنس وجود دارد اما تعریفی که اینجا ما به آن نیاز داریم: «آگاهی ذهنی و قدرت تجزیه تحلیل افکار» است.
استفاده عملی این تکنیک به این شکل است: فرض کنید قرار است کاری مهم انجام دهید اما ناخودآگاه هوس می‌کنید که سری به فیس‌بوکتان بزنید، سیگاری بکشید یا تلویزیون نگاه کنید. حال به جای آنکه به این هوس تمرکز کنید، سعی کنید بفهمید چرا چنین میلی در شما بوجود آمده؟!
مثلا فکر کنید:«شاید بخاطر کُندی سرعت اینترنت دلم می‌خواهد که تلویزیون ببینم. اصلا اینطوری بعدا اگر کارم دیر رسید، پایین بودن سرعت اینترنت را بهانه می‌کنم!» یا اگر فردی به شما تلگرام زده به جای اینکه فکر کنید:«حتما پیام مهمی برایم آمده و باید حتما آن را چک کنم». به خودتان بگویید:«اگر کسی کار خیلی مهمی داشته باشد زنگ می‌زند، اصلا فرض می‌کنیم اینترنت ندارم و نمی‌توان این پیام را ببینم» و کارتان را ادامه دهید.

چک کردن اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی
در میان این امیال، واقعا منع کردن خودمان از چک کردن شبکه‌های اجتماعی از همه سخت‌تر است. سازندگان برنامه‌های سوشیال با تحقیق و برنامه‌ریزی مدون موفق شده‌اند تا با دست گذاشتن بر سیستم پاداش مغز و کارکرد آن، سیکلی را به وجود بیاورند که ما را به وقت گذارنی بیشتر در آن‌ها سوق دهند. شاید بهترین تکنیک برای حل این مساله همین Mindfulness باشد. اینکه بفهمید:«مرور کردن فیس‌بوک لذت بخش است اما کارهای نیمه تمام من را تکمیل نمی‌کند!»
یادمان باشد که این کنجکاوی ماست که باعث ایجاد میل چک کردن برنامه‌ای مثل اینستاگرام می‌شود. مرور ساده تصاویر احساس خوبی را به ما می‌دهد که از انجام کارهایمان خیلی ساده‌تر است و به همین دلیل است که باز کردن آن را به خواندن جزوه و انجام کارهای عقب مانده شرکت ترجیح می‌دهیم!

 

بپر!

برای بسیاری از ما، آغازِ کار کردن یا درس خواندن سخت است اما وقتی که شروع می‌کنیم، آنقدر درگیر مساله می‌شویم که گذشت زمان را حس نمی‌کنیم. واقعا چرا شروع کردن اینقدر سخت است؟
برای درک دشواری شروع کردن و گذر از آن، سری به دوران کودکی خود و ترس از آمپول دکتر بزنید! اگر دقت کرده باشید عموم بزرگسالان از آمپول زدن نمی‌ترسند. چرا که آن‌ها با افزایش سن و تجربه متوجه شده‌اند که تحمل کردن درد چند ثانیه‌ای سوزن سرنگ و بعد خلاص شدن سریع و راحت از بیماری به خوردن قرص و شربت می‌چربد. اما کودکان نمی‌توانند این مساله را هضم کنند و آمپول را غول بی‌شاخ و دمی می‌بینند که قصد جانشان را کرده.
سختی شروع کردن کار، مثل درد آمپول یا پریدن از ارتفاع است. ما همیشه برای روبه‌رو نشدن با این سختی، آن را به تعویق می‌اندازیم و هزار چیز را بهانه می‌کنیم اما اگر درنظر بگیریم که دشواری این مساله کوتاه است و درصورتی که هرچه سریع‌تر به سراغش برویم خیلی زودتر به قسمت لذت بخش‌ کار می‌رسیم، به احتمال زیاد عقب انداختن را کم می‌کنیم.
البته برای برخی ها هم شروع کردن آسان است اما ادامه دادن کار سخت است. تکنیک پومودرو یا به زبان ساده فن تقسیم کار به بخش های 25 دقیقه و استراحت های کوتاه می‌تواند در رفع این مشکل موثر باشد. با این وجود شروع کردن برای عموم مردم همچنان دشوارترین قسمت است!

تمرکز بر انجام کارهای روزمره

 

قانون 3 ثانیه

گاهی اوقات تنبلی به حدی می‌رسد که حتی تجزیه تحلیل افکار ذهنی‌مان هم کمکی به آن‌ها نمی‌کند. در این صورت می‌توانیم از قانون 3 ثانیه استفاده کنیم. قانون 3 ثانیه راهی ساده‌تر برای شروع کردن قسمت سخت کار است. فرض کنید گوشه‌ای لم داده‌اید هرچند که کار مهمی برای انجام دادن دارید اما اصطلاحا «حس انجام دادنش را ندارید». اکنون تا سه ثانیه بشمرید. با تمام شدن این سه ثانیه از جایتان بپرید و همه چیز را ول کنید و کار را شروع کنید! شاید این تکنیک از سادگی احمقانه بنظر بیاید اما اثرگذار است.

ممکن است در هر شرایطی یک روش کارآمد باشد، برای همین تجزیه و تحلیل هوس‌ها، تحمل کردن قسمت سخت کار و قانون سه ثانیه را فراموش نکنید!

درباره ی fixlifeir

همچنین ببینید

4 سوال برای مقابله با به تعویق انداختن

به تعویق انداختن همچون صدایی در سر شما است که شما را با بهانه‌هایی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *