خانه / دلایل به تعویق انداختن کارها / به تعویق انداختن کارها، دلائل و راه حل

به تعویق انداختن کارها، دلائل و راه حل

آیا این تجربه را داشته اید که کاری را شروع کنید و در وسط راه احساس کنید که به بن بست رسیده اید و نمی دانید چگونه باید ادامه دهید؟ و یا احساس می کنید آنطور که باید، کارها را انجام نمی دهید و در نتیجه کارها آنطور باید، پیش نمی روند؟

این حالت مثل آن است که احساس کنید، چیزی مانع شما می شود ولی شما نمی دانید که آن مانع چیست. مثل آن است که یک دیوار نامرئی مانع از حرکت و پیشرفت شما می گردد.

بیشتر اوقات، تنها چیزی که مانع از حرکت و پیشرفت شما می شود، الگوهای ذهنی و باورهای خود شماست. باور ها و الگوهای ذهنی در واقع افکاری هستند که توسط ذهن خود شما ایجاد شده و اساس آن، درک شما از محیط اطراف، نحوه کارکرد سیستم ها و روابط انسانی و تاثیر عوامل در پیشرفت کارها است.

برخورد افراد با وظایف، پروژه ها و چالش های مختلف، بر اساس افکار، درک و آگاهی های آنهاست. موضوع مهم در مورد باورها این است که باورها می توانند جنبه منفی داشته باشند و در این حالت، افکار منفی، تصویر ذهنی منفی و احساسات منفی را نیز بطور هم زمان به همراه خواهند داشت. برای غبله بر باورهای منفی، تنها تغییر افکار از حالت منفی به افکار مثبت کافی نیست. چراکه در کنار افکار مثبت باید به تصویر ذهنی مثبت و احساسات مثبت نیز رسید.

زمانی که انجام دادن کارها را به تعویق می اندازیم، باید به دلائل اصلی و ریشه آن توجه کنیم. ممکن از چنین دلائلی پشت موضوع باشد:

  • این کار مهم نیستprocrastination
  • اول باید کار دیگری انجام دهم
  • برای شروع، به اطلاعات بیشتری نیاز دارم
  • بیش از حد توانم، کار برای انجام دادن دارم
  • الان وقت انجام این کار را ندارم
  • الان حس انجام دادن این کار را ندارم
  • مرتب، انجام دادن این کار را فراموش می کنم
  • کلا انجام دادن این کار دوست ندارم

اگر دارای باورهای منفی در مورد انجام کاری باشید، به صورت خودبخود حداقل یکی از بهانه های فوق را بیان خواهید کرد.

پس برای غلبه بر به تعویق انداختن کارها، ابتدا باید این موضوع را ریشه یابی کنید و سپس به دنبال به دست آوردن ذهنیت و باور مثبت و جدید در آن موضوع باشید.

گام هایی عملی برای غلبه بر به تعویق انداختن کارها:

– دلیل اصلی به تعویق انداختن کار را پیدا کنید.

– از ابزار ۵ سوال استفاده کنید تا جوانب مختلف موضوع برای شما شفاف شود: چه کسی؟ چه چیزی؟ چه زمانی؟ کجا؟ چرا؟

– نقشه راه رسم کنید تا بدانید الان کجا هستید و می خواهید به کجا برسید.

– کارهای مختلف را با هم ترکیب کرده و یک پروژه واحد ایجاد کنید. با این کار مسائل حاشیه ای را حذف می کنید.

– مسیر را برای خود شرح دهید و گام هایی که باید برداشته شود را بصورت شفاف و قابل درک بنویسید.

– کل پروژه را بصورت یک پکیج سازمان یافته درآورید. بصورت یک فایل کامپیوتری یا نسخه پرینت شده تا زمانی که نیاز به آن داشتید، در سریع ترین زمان در دسترس باشد.

حال آنچه در دست خواهید داشت، یک پل گذر به موفقیت است. پلی که شما و یا تیم شما را از ذهنیت و باورهای منفی به ذهنیت و باورهای مثبت می رساند و با تاثیری که دارد، حس اشتیاق برای انجام کارها را شکوفا می کند.

وقتی یک نقشه راه شفاف و قدم به قدم دارد، احساسات، باورها و مقاومت هایی که مانع از حرکت شما می شدند، از بین رفته و حرکت با گام های کوچک اما پیوسته آغاز می گردد.

در کنار توجه به نقشه کلی مسیر، همه افراد نیاز دارند که بر روی گام های کوچک نیز تمرکز کرده و اهداف را با این گام های کوچک، یکی پس از دیگری تحقق بخشند.

پس اگر در مورد انجام کارها، ریشه مقاومت ها را پیدا کرده و بتوان به ذهنیت و باور مثبتی در مورد آن رسید، و کنار آن نقشه راهی شفاف و واقع بینانه ترسیم کرد، انجام هر کاری شدنی و رسیدن به هر هدفی امکان پذیر است.

دکتر رضا حبیبیان

منبع:icoach.ir

درباره ی fixlifeir

همچنین ببینید

4 سوال برای مقابله با به تعویق انداختن

به تعویق انداختن همچون صدایی در سر شما است که شما را با بهانه‌هایی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *